HAMBURG NOVEMBER 2010

Dansk (valgt) English

Hjem >  Tog >  Railfanning ture >  Hamburg november 2010
Introduktion:

En forlænget weekend til Hamburg, primært en "almindelig" ferietur - men også med en dags railfanning i Hamburg-Harburg, Hamburg Süderelbe, Buchholz og Sprötze. Det kunne nemt mærkes, at det var i den mørke tid, kl. ca. 16 blev det mørkt - jeg forsøgte mig lidt med høj-ISO-fotografering, men helt godt blev det ikke.

Vejret var generelt overskyet og lidt tåget - og det synes jeg faktisk er ganske godt vejr at fotografere i - man undgår de meget kraftige skygger og får et mere "lækkert" lys - især efter at billederne i et billedbehandlingsprogram har fået en smule mere kontrast og gamma-korrektion.

Jeg har lavet en separat beskrivelse af rail hot spot Hamburg, som kan ses på min Tyske Rail Hot Spot side.

Highlights
- de øvrige billeder er placeret under de respektive lande og evt. litra

DB 117 034 / ES 64 U2-034
DB 117 034 / ES 64 U2-034 med et passagertog i Sprötze, 19.11.2010 (åbner i nyt vindue)

DB Schenker 155 085
DB Schenker 155 085 med et godstog i Buchholz, 19.11.2010 (åbner i nyt vindue)

Heavy Haul Power International 59 003
Heavy Haul Power International 59 003 med et godstog i Hamburg-Harburg, 19.11.2010 (åbner i nyt vindue)

DB 103 235
DB 103 235 med IC 1806 på Hamburg Hbf, 19.11.2010 (åbner i nyt vindue)

19.11.2010 Jeg startede med at tage et Metronom-regionaltog først til Buchholz, og herefter videre til Sprötze, som er den næste station i retning mod Bremen. Her havde jeg ikke været før, så det var et af de nye steder, der skulle "afprøves". Fotomæssigt var stedet især godt for sydgående tog.

Efter ca. en time i Sprötze tog jeg tilbage til Buchholz - jeg var her en del på min tur i september, men der var nogle nye muligheder, jeg ville forsøge. Efter ca. 2 timer i Buchholz var jeg ved at være godt kold, så jeg tog tilbage til Hamburg-Harburg, som for mig er blevet et af de "faste" tilholdssteder.

Her var der - som altid - ganske travlt - og - som altid - når man står der et stykke tid, er man næsten helt sikker på, at noget lidt ud over det normale vil dukke op. Og sådan var det også denne gang, fra syd kom Heavy Haul Power International 59 003 - dette er den eneste klasse 59, der findes på kontinentet, de øvrige kører i UK.

Egentlig var min plan at udforske broerne ved Hamburg Süderelbe efter Sprötze, men fordi trafikken var så tæt i Harburg, havde jeg svært ved at løsrive" mig, men omsider kom jeg med en bus til Hamburg Süderelbe (det at komme med en bus var også "bøvlet", i hvert for mig, som trods flere besøg stadig ikke er helt dus med busserne i Hamburg).

På min tur i september 2010 havde jeg været på sydsiden af jernbanebroerne over Hamburg Süderelbe, min plan var denne gang at udforske nordsiden. Og udforske er et meget passende ord - jeg steg af bussen på nordsiden, og gik på diget langs Süderelbe, under broen og på på vestsiden. Men dette sted viste sig ikke at være helt så god som sydsiden - og lige ved siden af lå noget der lignede en rocker-borg - og at stå med et kamera, var måske ikke den bedste løsning - så jeg valgte at tage tilbage til sydsiden. Der var en bilbro lige ved siden af, men det viste sig at være en motorvejsbro, så jeg måtte tilbage og lidt længere vestpå var der en bro over Süderelbe, som også kunne benyttes af fodgængere.

Efter denne længere tur kom jeg frem til Hamburg Süderelbe, hvor jeg fik en del brugbare billeder, selv om der efterhånden var så lidt dagslys tilbage, at billederne blev lidt mørke og kornede. Ved 16-tiden tog jeg en bus tilbage til Hamburg-Harburg, og efter et par forsøg med høj-ISO-foto, tog jeg tilbage til Hamburg.

Lidt mere foto blev det dog til, idet jeg på Hamburg Hbf lige skulle fange IC 1806, der i anledning af 175-året for jernbaner i Tyskland blev fremført af BR 103 og med en oprangering af "gamle" TEE- og Rheingold-vogne.

20.11.2010 Ikke så meget railfanning denne dag - jeg skulle også være turist. Men en lille time i Hamburg-Harburg blev det til, hvor jeg udforskede forskellige muligheder og lokationer.
21.11.2010 Om eftermiddagen gik turen tilbage til Danmark med tog - og det passede sammen med, at modstykket til IC 1806, nemlig IC 1817, var på Hamburg Hbf, så jeg fik nogle billeder af dette flotte tog.

Opdateret 04.05.2011 / copyright Finn Møller
This page is HTML 4.0 Transitional