HAMBURG APRIL 2010

Dansk (valgt) English

Hjem >  Tog >  Railfanning ture >  Hamburg april 2010
Introduktion:

Vi synes Berlin er en af de bedste storbyer at besøge - og havde læst at Hamburg på mange måder minder om Berlin. Så vi tog på en 4 dages tur til Hamburg i april 2010. Det primære formål for turen var sightseeing og andre "normale" turistting, men jeg fandt også tid til at se lidt på tog.

Jeg har lavet en separat beskrivelse af rail hot spot Hamburg, som kan ses på min Tyske Rail Hot Spot side.

Highlights
- de øvrige billeder er placeret under de respektive lande og evt. litra

DB 103 222
DB 103 222 i Hamburg-Harburg, 19.04.2010 (åbner i nyt vindue)

EVB 185 676
EVB 185 676 i Hamburg-Harburg, 19.04.2010 (åbner i nyt vindue)

EVB 622 01
EVB 622 01 i Hamburg-Harburg, 20.04.2010 (åbner i nyt vindue)

DB Schenker Rail Danmark EG 3108
DB Schenker Rail Danmark EG 3108 trækker et godstog gennem Hamburg-Harburg, 20.04.2010 (åbner i nyt vindue)

19.04.2010 Jeg tilbragte formiddagen i Hamburg-Harburg, som er et meget trafikeret rail hot spot. Vejret var flot med blå himmel. Jeg havde placeret mig i den sydlige ende af spor 5/6-perronen, som er mit foretrukne sted i Hamburg-Harburg, og efter et stykke tid fik jeg selskab af et engelsk par, der ligesom jeg fotograferede tog. Så i pauserne mellem togene snakkede vi og udvekslede information om gode steder at railfanne.

Godstrafikken var det sædvanlige mix af primært DB Schenker, men også EVB, OHE og andre var til stede. Passagertog var Metronom regionaltog og DB ICE og DB lokomotivtrukne tog.

En behagelig overraskelse var DB 103 222 med et måletog.

Om aftenen tog jeg til Hamburg Altona, hvor jeg blandt andet så en af Nord-Ostsee-Bahns DE 2700 lokomotiver, disse blev oprindeligt bygget og leveret til Norge, men blev returneret til Siemens, da der var for mange tekniske problemer med lokomotiverne - nu er de så i drift for Nord-Ostsee-Bahn.

En anden specialitet var ÖBBs 1016 026.

20.04.2010 Ligesom dagen før startede jeg i Hamburg-Harburg ved 10-tiden, men denne dag var vejret ikke helt så flot, det var overskyet, og trafikken var heller ikke så intens. Et highlight var dog EVBs 622 01 "Ludmilla".

Fordi trafikken ikke var så intens besluttede jeg at tage til Wilhelmsburg, et stykke nord for Hamburg-Harburg, og udforske området her. Jeg var ca. ˝ time i Wilhelmsburg - og det var nu begyndt at regne, så jeg besluttede at tage tilbage til Hamburg og få frokost, shoppe lidt og ellers se lidt af byen.

Midt på eftermiddagen var regnen stoppet, og jeg tog tilbage til Hamburg-Harburg, i håb om at der nu var kommet mere trafik - og det var der, det var en travl eftermiddag med mange forskellige tog, inklusiv både DB Schenker Rail Scandinavia 185 and DB Schenker Denmark EG.

Hjemmefra havde jeg set lidt på Meckelfeld, stationen lige nord for den store Maschen godsbanegård, og ville udforske stedet lidt mere, så jeg tog et Metronom regionaltog til Meckelfeld. Der er kun få minutter i tog fra Hamburg-Harburg, men Meckelfeld betjenes kun af tog 1 gang i timen i hver retning, så jeg var der kun i ca. 15 minutter - alternativet havde været endnu en time, og det var ved at være sent. Men jeg fik da et indtryk af stedet, og det lykkedes mig også at få nogle OK billeder.

Så tilbage til Hamburg-Harburg, og efter lidt tid her videre til Wilhelmsburg, hvor jeg fik nogle gode billeder i flot solnedgangslys. Og således sluttede min railfanning på denne tur.


Opdateret 07.05.2011 / copyright Finn Møller
This page is HTML 4.0 Transitional