RAILFANNING I POLEN |
Hjem > Tog > Polen > Railfanning i Polen | |||
I 2013 havde jeg min første "railfanning-tur" til Polen, til Warszawa. Togene i Polen er en blanding af nyt og gammelt, og er en behagelig afveksling fra de moderne Siemens og Traxx-lokomotiver, man ser andre steder i Europa. | |||
Generelt | |||
FjerntogFjerntog opereres af PKP Intercity med traditionelle lokomotivtrukne tog. Trækkraften/lokomotiverne er af type EU/EP07, EP08, EP09 og EU44 (normalt tog mellem Berlin og Warszawa). De fleste af PKP Intercitys tog er TLK tog, herudover køres også en række EIC og EC-tog, samt nattog.Selskabet Przewozy Regionalne opererer en række fjerntog, blandt andet InterRegio-tog, men i mindre omfang end PKP. En del af Przewozy Regionalnes tog trækkes af lejede tjekkiske lokomotiver serie 163. |
LokaltogFlere steder findes der lokale selskaber, der driver lokaltogene, det er typisk de lokale voivod-skaber (svarende til amter eller regioner), der står for dette.GodstogDer findes en del forskellige selskaber, der opererer godstog i Polen. Det største er PKP Cargo, af andre større selskaber kan nævnes DB Schenker Rail Polska, Lotos og STK.PKP Cargo anvender de lokomotiver, de "arvede" i forbindelsen med delingen af PKP i underselskaber, det vil sige EU07, ET22, ET41 og ET42 elektriske lokomotiver, samt en række diesellokomotiver. Endvidere har PKP Cargo nogle lokomotiver af serie EU45 (Siemens ES 64 F4), primært til grænseoverskridende trafik. |
Litrering / nummersystemDet "klassiske" nummeringssystem til lokomotiver og togsæt bruger 2 bogstaver efterfulgt af 2 tal til at identificere typen. Herefter følger, adskilt af en bindestreg, et normalt 3-cifret løbenummer. 1. bogstav i typen er enten E for elektrisk ("elektryczna") eller S for diesel ("spalinowa"). Flere detaljer kan ses på wikipedia.. Dette system af PKP, PKP Cargo, Przewozy Regionalne og en række af de lokale jernbaneselskaber. Det anvendes også i et vist omfang af øvrige selskaber, men ikke 100%.Ud over dette system anvendes også i et vist omfang et nyere system, bestående af 7 cifre, hvor der mellem 1. og 2. ciffer, og 4. og 5. ciffer er indsat mellemrum. De 7 cifre er den nationale blok i UIC identifikationsnummeret. |
ElektrificeringDe fleste jernbanestrækninger er elektrificerede, men der findes også strækninger, der ikke er elektrificerede. |
Warszawa | |||
At komme rundtWarszawa har et udbygget net af kollektive trafikforbindelser, der gør det nemt at komme rundt. På nogle af de lokationer, der ligger et stykke væk, kan der dog være langt mellem afgangene. Den kollektive lokaltrafik i Warszawa består af forskellige selskaber, men billetsystemet er fælles, så man med den samme billet kan bruge både lokaltog, metro, sporvogn og bus. Et godt tilbud er en dagsbillet (Bilet Dobowy), der koster 15 zł (2014) for zone 1. |
Fjerntog |
LokaltogLokaltog opereres af 3 selskaber: SKM Warszawa, Koleje Mazowieckie og WKD. Da jeg besøgte Warszawa i 2013, var det en meget blandet togpark: SKM Warszawa kørte udelukkende med nye, komfortable togsæt, Koleje Mazowieckie havde både nye og gamle togsæt, samt enkelte lokomotivtrukne dobbeltdækkertog, og WKD kørte også en blanding af nye og gamle togsæt. |
GodstogJeg havde forventet at se flere godstog, men Warszawa er tilsyneladende ikke et hot spot for godstog. Enkelte er der dog, og en god lokation kan være godsbanegården Warszawa Praga. |
Katowice-området | |||
Katowice er den største by i det område, der hedder Silesien, på polsk Śląskie. Området er domineret af kulminer og jernindustri, og minder på denne måde om det tyske Ruhr-distrikt.
At komme rundtI modsætning til Warszawa kan man mig bekendt ikke bruge den samme billet til både tog, sporvogn og bus. Jernbaneselskabet Koleje Śląskie, der opererer lokaltogene, tilbyder en dagsbillet, der gælder til hele Koleje Śląskie (men ikke sporvogn og bus), billetten hedder noget i retning af Bilety sieciowe imienne dobowy og koster 34 zł (2014), billetten er personlig og skal udfyldes med navn og nummer på ID (pas). Det er ikke en billet, der skiltes med på prisoversigterne, men den kan fås i billetsalgene. |
Sammenlignet med andre storbyområder kører lokaltogene langsomt og relativt sjældent - der kan ofte være 1 eller 2 timer mellem afgangene. Så det er en god ide at sætte sig ind i køreplanen - på min sidste tur til Katowice havde jeg skrevet hele køreplanen ud hjemmefra, og den blev flittigt brugt. | Katowice LigotaKatowice Ligota ligger lidt syd for selve Katowice, ca. 10 minutters kørsel med lokaltog fra Katowice. Fordelen ved dette sted er at der er gode og hyppige forbindelse til og fra Katowice, og at der også kommer en rimelig mængde godstog gennem stationen, blandt andet fra en godsbane til/fra Gliwice. |
Tarnowskie GóryTarnowskie Góry ligger nord for Katowice og kan nås med 1 times langsommelig kørsel i lokaltog. Tarnowskie Góry ligger på den sydlige del af Magistrala Węglowa, en vigtig godskorridor til Gdynia i nord. |